این دو غول دنیای تکنولوژی شاید در عمل با یکدیگر رقیب باشند اما این بدان معنا نمیباشد که آنها نمیتوانند با هم بیزینس داشته باشند. به گزارش Ben Schachter تحلیلگر Macquarie, اپل در سال ۲۰۱۱ یک میلیارد از گوگل دریافت کرده است تا از این موتور جستجوگر به عنوان پیش فرض در مرورگر خود یعنی سافاری استفاده کند.
Apple Google 640x266 610x253 1 میلیارد دلار برای موتور جستجوی پیش فرض سافاری       


حال با اضافه شدن تعداد کاربران و افرادی که از آیفون و یا آیپد استفاده میکنند به نظر نمیرسد اپل حاضر باشد به توافق قبلی که با گوگل داشته است همچنان ادامه دهد و حتی این احتمال داده شده است که اپل بخواهد همکاری خود را در این بخش با گوگل پایان برساند. تمایل به همکاری با بینگ یا یاهو به معنای از دست دادن یک میلیارد برای اپل است, مبلغی که شاید دیگر شرکت حاضر به پرداخت آن نباشند.

با بررسی عملکرد و نتایج همکاری گوگل با اپل بر سر سافاری, Ben Schachter تحلیلگر Macquarie معتقد است گوگل ۳۳۵ میلیون دلار از طریق سافاری کسب درآمد کرده است که در دنیای گوگل مبلغ بالایی به حساب نمی آید. پس قطع این همکاری ضرر زیادی برای هیچ کدام از این ۲ شرکت به بار نخواهد آورد. به گزارش پی سی ور BusinessInsider معتقد است که گوگل بیشتر از اپل ضرر خواهد کرد :

این قطع رابطه در طولانی مدت میتواند به ضرر گوگل باشد چرا که اگر در مدت ۵ سال آیپد سهم بیشتری از پی سی را در بازار به خود اختصاص دهد و به دستگاه شماره ۱ برای جستجو در اینترنت تبدیل شود, آن زمان حتی میتواند موقعیت این شرکت را برای در رتبه یک ماندن در بین موتورهای جستجوگر به خطر بیاندازد.

BusinessInsider به نظر میرسد در اینجا نکته ای را فراموش کرده یا در نظر نگرفته است که در حال حاضر اندروید سهم بیشتری از بازار را در مقایسه با iOS در اختیار دارد و با سرعت بیشتری نیز در حال پیشرفت است. همچنین مرورگر گوگل کروم در حال حاضر رتبه یک از نظر میزان استفاده بر روی کامپیوتر های خانگی در سرتاسر دنیا را دارا میباشد.

شگفت انگیز است که چیزهایی مانند موتور جستجوگر یک مرورگر که در ظاهر برای خیلی ها ممکن است بی اهمیت به نظر برسد میتواند باعث جابه جا شدن چنین مبالغ زیادی شود و یا بتواند اینچنین تاثیری حتی بر روی یک شرکت بزرگ مانند گوگل داشته باشد.